الصويا, سؤال وجواب
بقلم: أحمد يحيى

فيه ناس كانت قلقانه من استخدام حليب الصويا لأنهم سمعوا انه بينشّط الاستروجين وبالتالي بيأثر على ذكورة الرجال، في بعض حقائق في الموضوع:

  1. دي اشاعه لم يثبت صحتها اطلاقاً بشكل علمي، و في اطفال تم تنشئتهم منذ البدايه على لبن الصويا بدلاً من اللبن البقري ولم يُلاحظ خلال نموهم لدى اي منهم اي اختلافات في مستويات الاستروجين عن المعدلات الطبيعيه.
  2. تم تجربة لبن الصويا على الفئران و حدث عند بعضهم زياده في هرمون الاستروجين لكن ده حصل بسبب طريقة هضم الفئران لمكونات الصويا و تكسيرها في جهازهم الهضمي لكن طريقة الانسان في هضم الصويا مُختلفه.
  3. حدوث زياده في معدل الاستروجين عند البشر -في بعض الحالات- بيبقى بسبب حساسيات فرديه لمكونات الصويا و التأثير مش بيستمر بعد ايقاف اللبن بل بيعود مستوى الهرمونات لحالته الطبيعيه مره أخرى.
  4. الاشاعه طلعت من دراسة غير علميه بل هى أقرب لتحقيق صحفي اتعمل في هذا الشأن تمت على عناصر اختبار ذكور بيتناولوا ٣ لتر يومياً طوال فترة الدراسه و بالتالي حدثت لهم تغيرات فعلاً ناتجه عن المبالغه الشديده في الكمية، و رد الفعل الهرموني ده بيتكرر مع الاف اصناف الطعام اذا تم اخذها بكمية كبيرة ايضاً و بالتالي الدراسة لم تُثبت اي شيئ.
  5. في منتجات حيوانيه طول عمركم بتستخدموها كانت بتأثر بشكل صريح بل و علمي و مُثبت على مستويات الاستروجين ، بينما لبن الصويا مفيش دراسه علميه واحده أثبتت انه له تأثير عام على البشر في مسألة الهرمونات.

ده بإختصار للناس اللي خايفه جداً منه بينما هو ممكن يكون بديل آمن لحاجات تانيه أكثر ضرراً.

دي مقاله للي حابب يقرأ: Does Soy Really Cause Man Boobs?

انضم معنا

facebook group

بحث

الأساسيات (مهم جدا)

The Protein Myth
plant based diet
Plant Based Diet Egypt

معرض الصور